Wednesday, July 31, 2013

3000m

9.03 - 8.56 - 8.56 - 8.55 - 8.42 - 8.52 - 8.52 - 8.55.

Så lyder mina 3000m tider. Ganska jämna och fina. En står ju ut lite och som jag inte varit i närheten av på någon av de andra försöken. 9.03 var för ett och ett halvt år sedan. Mitt första försök på distansen. Minns det som riktigt jobbigt och som att jag överträffade mina egna förväntningar. Resten av tiderna fram till 8.42 var naturlig utveckling. 8.56 gjorde jag 8 månader efter flesta försöket utan direkt specifik träning för distansen. Ville bara klara sub9 för första gången. På starten av denna säsong blev fokus igen på 3000m. Gjorde ett testlopp som gav 8.56 på egen klocka. Sen ett försök på Göteborg inomhus där jag riktigt besviken gick in på nya perset 8.55. Hade räknat med iaf låga 8.50 men det visade sig vara en svår nöt att knäcka. Åkte någon månad senare till Norrköping och inomhus SM för att kunna utmana det tiden igen. Då var jag egentligen inställd på att bara kapa några sek på det dåvarande perset. Att jag skulle kapa nästan 13 sek fanns över huvud taget inte på kartan. Allt slit under vintern hade till slut gett resultat. Så sjukt nöjd över den tiden och prestationen. Nu började träningen med sikte på lite längre distanser och det gav avkastning på både 5000m och 10000m. Gjorde tider där som var långt över förväntan och som pekade på att min 3000m kapacitet borde ligga någonstans under 8.40. Men icke. Mina två försök i sommar var inte dåliga men har gått åt fel håll. Först 8.52 och sen igår 8.55. Bör man ha kapacitet till betydligt bättre så blir jag revanschsugen av detta. Därför blir det nu till att koncentra sig på korta intervaller och inte tävla för att ge det en sista chans innan SM på 10000m. Därför skippar jag 5000m på sommarapelen nästa vecka och kör Midnattsloppet som ett tröskelpass. Om det är bra eller dåligt för min prestation på SM vet jag inte.  Men det struntar jag faktiskt i nu. Känner att jag måste gå på med träning där mest motivation finns. 3000m är dessutom roligare än både 5000m och 10000m.

1 comment: