Thursday, February 7, 2013

Säsongspremiär

I helgen gick så mitt första 3000m lopp för säsongen. Det blev tyvärr ingen start på IDM i Stockholm,  vinthundsvinter, helgen innan. Kanske tur det eftersom jag blev lite krasslig på söndagen och tvingades till en 3 dagars vila. Så det blev istället start i IDM i Göteborg. Siktet var inställt och målet ner mot 8:50 satt. Hade pratat ihop mig med en viss Göran Sander innan start om att samköra så långt det gick. Tanken var 600m var och sen byta. Fältet hade några vassa löpare så jag antog att några skulle man få släppa redan i starten. So far so God. 

Vi radade upp oss på startlinjen och det blev ganska trångt. Tog det lugnt i första kurvan och hamnade mitt i fältet. Det kändes ganska bekvämt och jag började klättra mot täten. Vi kom in mot varvning och jag knäppte av klocka och såg till min förvåning 39 på första 200m. På tok för långsamt. Det var ungefär 4-5 sekunder över tänkt målfart. Många tankar for i huvudet och jag funderade en snabbis på att bryta. Slog dock snabbt bort den och följde med i tempot som höjdes ganska rejält då fältet insåg hur långsamt det gick. Det var fortfarande ganska många i täten och jag fick ta en hel del kurvor i ytterspår. Det tog några varv innan folk började hitta sina positioner. Jag och Göran kunde växeldra lite men det var liksom inte upplagt för det idag. Jag hade två framför mig som visade sig hålla ungefär min kaliber. Kunde gå bakom dem men så mycket utrymme för att gå om och köra mitt race fans tyvärr inte. Vi betade av 1a kilometern på straxt över 3 minuter. Andra gick precis under med någon halv sekund. När sista började så ökades tempot markant. De sista 600m gick på 2:52 tempo. Tyvärr ligger min styrka inte i sprint utan uthållighet så en kilometer på 2:50 är liksom inget jag gör efter 2k i 3:00 fart. Där emot kunde den avslutande kilometern avverkas på straxt under 2:55. Tyvärr förstördes dagen av ett alldeles för långsamt första varv. Hade en del kraft kvar på slutet. Tanken slog mig efteråt att man kanske skulle springa ett till 200m varv efter målgång bara för att se om jag skulle mäkta med ett till varv på 35 sek. Var rejält besviken efteråt trotts pers och nytt klubbrekord. 

Bestämde mig för en bestraffning dagen efter med ett lägre långpass. Det blev ca 36km med långkottarna i Solvikingarna. Som grädde på moset blev det en härligt fartökning på slutet med Joakim och Jonas A. Det blev en ordentlig träningsverk som nu har suttit i i snart tre dagar. Är man vek for man lida pin liksom. Det är dock inget att hänga läpp för. Jag får snart chansen på ISM och skulle jag misslyckas där finns ännu en sista chans på en förtävling till xl-galan på globen den 21 februari.  Därefter lägger jag ner 3000m säsongen och blickar framåt. Det är dags att börja bygga för halv-maraton och maraton nu. Ska bli kul och det börjar närma sig första halv maraton på lite drygt ett och ett halvt år nu. Kanske blir det ett till klubbrekord där också...

Loppet på youtube


En liten sidnotis. Maraton oraklet i Sverige har släppt en tänkbar topp-25 bland svenska herrar för 2013 och jag ser glädjande nog att 22:a platsen är min. Iof sämre än förra året men det tätnar i toppskicktet. Hur kul och inspirerande som helst. Nu ska det bara genomföras också.

No comments:

Post a Comment