Tuesday, January 3, 2012

Sylversteloppet

Blir en lite snabb sammanfattning av årets sista löp och säsongen 2012's första. Räknar detta som uppstart inför 2011. Hade som mål att ta mig under 34 minuters gränsen för första gången på ett landsvägs över 10k. Är nog i ganska god form för att klara av det i skrivandes stund. Tyvärr så grusade nog Julafton helgens kroppsliga kollaps det hela. Fick nämligen någon endags-virus eller nånting som gjorde att jag blev sängliggandes. I vilket fall som helst jag har tränat på bra sedan säsongsvilan och träningarna har gått nästan enligt beräkning. Kände mig i kanonform innan just julhelgen. Men men jag fick iaf ett resultat och ett till PB på landsväg. Inte med mycket men dock slog jag Österåkersmilen med 6 sekunder och kan nu skriva 34:22 som nytt rekord. Kan dock inte skylla mitt resultat på varken banan eller vädret. Det var några plusgrader, sol och nästan inga is-fläckar som befarats. Öppnade loppet ganska beskedligt för ett 10k lopp med en km på 3:16. Brukar tycka att jag allt som oftast numera är ganska klok och inte gå med i startruset som alltid uppstår. Där efter klockades kilometrarna på mellan 3:20-3:28 vilket är inom gränsen då 34 minuter på milen innebär 3:24. Allt som oftast är GPS-klockan en glädjemätare och man får lägga på c:a 1-3 sek/km som skulle visa sig när jag gick i mål.

Det var för övrigt väldigt bra standard på loppet. Mitt resultat gav endast en 10:e plats vilket jag dock är nöjd med. Nu är det bara att bryta ihop och komma igen. Jag skall sänka min standard på milen till 34:00-33:30, så är det bara. Jag är färdig med 34-träsket. Ser fram mot träningen som skall ta mig dit och ännu bättre. 2012 är året då jag skall springa under 33 någon gång.

Snyggare kan ingen vara :)

1 comment:

  1. Själv längtar jag till 34-träsket :) Starkt att persa mitt i vintern!

    ReplyDelete