Friday, November 11, 2011

Säsong 2011: Vad kan bli bättre?, del 1

Jag har svårt att titta tillbaka på säsongen och se något egentligt negativt med den. Gör man pers, eller tangerar, på alla lopp utom ett(som jag ändå inte fick göra det på) kan man inte vara annat än nöjd. En liten ransakning av vad som inte funkade till 100% och hur man kan skulle kunna göra för att nå dit kan dock vara på sin plats. Ska man ändå satsa på att få ut max av sin träning skadar det ju inte att försöka se det hela genom negativa glasögon för att vända det man hittar till något positivt.

Efter min 4:e förkylning detta år, lika många som året innan, men säkerligen minst 3 mer än 2009 och alla år innan dess, har jag förstått att något är fel. Jag vet att direkt efter hårda träningspass är en imunförsvar som mest utsatt, att stoppa i sig något så fort som möjligt efter sånna träningspass är viktigt. Min medicin väldigt stark Oboy. Även viktigt är att sova och äta ordentligt. Äta bra kost är jag ganska bra på men sova kan ta lite strykt. Har köpt sådana här mineral/vitamin-tabletter på apoteket(MittVal sport) men varit lite slarvig emellanåt att ta dem. Oftast för att jag helt enkelt glömmer bort att de är i min väska som jag har med överallt. Får helt enkelt köpa ett gäng och ställa ut lite överallt. Hemma, på jobbet, hos tjejen och päronen. Sömnen har som sagt blivit lite lidande ibland. Har helt enkelt lite svårt att gå och lägga mig i tid på kvällarna. Krävs jag blir hårdare på den punkten.
-Fix: Sova mer, Köpa mer kosttillskotts-tabletter.

Den enda skadan som har uppstått är Compartment syndrome. Först på vänster och sen på vänster vad(insida). Det gick helt okej när jag körde lite alternativ träning och sedan tejpade med sportejp kunde jag köra löpträning ganska så fort igen.
-Fix: Alternativ träning, Vila.

Kaffe har även varit en av mina svaga punkter. Det blir säkerligen en 6-7 koppar om dagen. Tror det var detta som påverkade mina sura uppstötningar i samband med längre hårdare träning. Efter lite experimenterande med mat innan träning har jag märkt att kaffe är ok på morgonen, även om jag tränar då, men inte under dagen om träning sker på kvällen.
-Fix: Mindre kaffe, Mer grönt te.

Vila är något jag inte klarar av så bra. Jag är till naturen en ganska slö människa. Jag märker nu när säsongsvilan är i sluttampen att falla för slappmongot i mig är ganska enkelt. Man kanske ställer sig frågan en och två gången varför man väljer en svettig och plågsam lång stund på ensliga små skogsvägar framför en varm och go soffa.
-Fix: Finns inget, bara vetskapen om hur mycket bättre det känns efter ett träningspass än om jag inte tränade.

Det sista är att jag upptäckt att för varje tävling som passerats och varje personligt rekord som tagits har det haft mindre och mindre betydelse eftersom man blir så van vid det tillslut. Har liksom inte blivit så själaglad eller svävat på moln varje gång. Inte det minsta. Inte som när jag tog 3-timmars gränsen för första gången på maran. Jag har helt enkelt blivit lite bortskämd och avtrubbad av det i år. Kanske är det i mångt och mycket att få slå sina tidigare rekord som driver mig till nya mål och nya utmaningar men jag hoppas att det inte bara är det för i så fall blir jag väldigt orolig när dipparna i resultatet kommer. För de kommer att komma.
-Fix: Ta löpning för va det är. Livet handlar inte bara om löpning även om man kan ta sig springades igenom det.

En liten slutsats:
Kan av detta dra slutsaten att långdistanslöpning har blivit mitt nya obsession och för att inte urvattna mitt intresse ska jag försöka vårda det väl. Jag får inte glömma varför jag för första gången började springa för en sisådär 15 år sedan. Jag måste också vara väldigt lyhörd på kroppens signaler och lära mig vad de betyder och agera därefter. Ganska så enkelt och självklart men inte lika enkelt att följa.

No comments:

Post a Comment