Tuesday, May 21, 2013

Göteborgsvarvet. 1:15:22. P:33, SM:13

Hade inte riktigt mentalt förberett mig på att springa varvet i helgen. Det hade mer eller mindre smugit sig på. Men oavsett det var planen satt och målet att springa sub70. I beräkningarna fanns liksom inte en värmebölja. Hoppades på att det inte skulle spela så stor roll.  Men förstod nog innerst inne att tid målet nog var kört redan innan start. Men det var iaf värt ett försök. 

Hade pratat ihop mig med hovets Sydow och Hässelbys M Åberg om en tänkt klunga. Oavsett det fanns det  ett gäng löpare på startlinjen som hade den kapaciteten. Bland annat Ullevis Johan strand och Hälles Fernando Dinis. Försökte gå ut lugnt och kontrollerat och inte förivra mig början. Det blev en ganska stor grupp löpare som koncentrerade sig kring Isabella som också ville under 70 och sätta ett nytt svenskt dam rekord på distansen. Det kändes ok till en början. Något mer ansträngande än jag hoppats, men så kan det vara i början av lopp ibland och sen släpper det. Lång något långsammare än tänkt. Inte mycket. Ville springa smart så släppte klockan lite. Sprang på känsla upp över den första av broarna. Efter 5k kommer jag in i en svacka. Pressade på lite fram till 7k. Kollar klockan och insett att jag får slita ont för 3:30 fart. Har innan det precis sett Enhörnas Bennet Hägg bryta. Många ser ut att slita hårt i värmen. Kommer senare ifatt en joggandes Gross-bror. Runt 10k i hinner jag ikapp Anders Grahl.  Det går långsamt även för honom. Frågar om han gett upp och bara ska jogga i mål. Men han försöker. Fort går det inte. Inte för någon av oss. 

Runt halva sträckan har det bildats en liten klunga med mig Sydow, Hartman, Björnstorp IF, Johan strand och några till. Jag får slita för att hänga med. Forcerar över andra bron. Upp mot avenyn.  Får lite go i löpningen när jag kommer upp i klungan. Men uppför avenyn går det långsamt. Isabella kommer här ifatt oss och ser stark ut. Vi rundar Posseidon och får lite nerförsbacke.  Finns dock inget tryck i benen längre. Släpper mer eller mindre klungan och bestämmer mig för att bara överleva hettan. Ser Colm, Sander, Grahlen, Niklas Andersson på andra sidan avenyn när jag är på väg nerför densamma. Det sett inte kul ut för någon av dem. Idel plågade ansiktsuttryck. Sista biten mot mål är brutala men att slå av på taken eller börja gå finns inte på kartan. Hade ingen koll på placering men det verkade inte vara många fram för våran klunga. Tillslut kommer man fram till 1000m kvar och lite härliga vatten duschar.  Hjälpen är dock bara tillfällig men nu är man snart framme. Springer in på upploppet med Isabella en c:a 20m längre fram. Tar mig bara fram till mål med enda tanken att äntligen få vila och kyla ner mig lite. 

Det här var verkligen inte ett lopp för att se vem som var snabbast eller bäst tränade, det var ett lopp för att se vem som bäst utan att ha tränat på det klarar av att maxa en halvmara i högsommarvärme. 

Här syns jag vid målgången, passerar mållinjen runt 44:53. Det ser inte snyggt ut men det går framåt i alla fall. Nu ska det bli skönt att slippa långloppen för ett tag och koncentrera sig på bana och 10k-lopp. Här närmast väntar stafett-SM till helgen. Det ska bli en intressant upplevelse. 4x1500m. Första gången på distansen för mig. Tar detta mest som ett bra pass och hoppas det ger mig lite fart framöver. Sedan blickar jag framåt mot sommarens lopp. Framförallt långlöparnas kväll som jag hoppas skall ge ett gott kvitto på SM-distansen 10000m. Det får gärna bli en bit under 32. 

3 comments:

  1. Riktigt bra presterat i värmen, jag följde TV-sändningen från soffan och såg dig gå i mål och skymta förbi vid 10km i närheten av Isabellah och Anders Grahl. Du verkar ha hållit ihop det bättre än många andra!

    ReplyDelete
  2. Instämmer med Staffan!!
    Angående SM42, vad är tanken där? Jogga runt på 3h eller trycka "lagom" mkt.
    //Danne

    ReplyDelete
  3. Staffan: Jo, insåg rätt fort att det var en speciell dag. Lade om tankarna från att gå sub70 till att göra ett bra pass och återhämta sig fortare. Då gick det lite lättare att ta sig igenom det. Ibland blir det såhär och det är bara att acceptera.

    Danne: SM42 kör jag enbart som ett långpass dvs i runt 4:20-4:30. Gör det för att inte få ett hål i protokollet. Detta blir min 16:e i rad. Målet är minst 50 i rad :)

    ReplyDelete