Friday, January 11, 2013

Rutiner

Så är man tillbaka i gamla rutiner efter jul-ledigheten. Nyårsloppet i Göteborg gick inte helt enligt plan. Precis som förra gången. Däremot var jag 34 sekunder snabbare än året innan så jag är inte tillbaka på 2011 års ruta i alla fall.

Det gick väl dock hyfsat med tanke på hur min kropp brukar reagera på ledighet.  Det är inte bara hjärnan som tar ledigt. Det gör hela kroppen och därmed motivationen. Det har jag nu lärt mig efter några år på den här nivån. Semester är liksom semester, även från vad man kan kallar kvalitets träning. Distans går bra men att pressa sig själv brukar alltid gå sådär och det visade sig på finslipnings-passen veckan innan tävlingen. 

Jag gick ut med en liten ångest över att behöva pressa mig runt ett 10k lopp med denna känsla i kroppen. Insåg dock att det var ca 3 månader senast jag tävlat. Det är i alla fall ett sätt att väcka kroppen och skalen för lite hårdare löpning. Med en önskan om att få ner mot 33 blankt och kanske tom ett nytt pers och sedan få kämpa sig in under 34 gjorde inte under för självförtroendet. Men vad kan man göra? Bara att kämpa vidare med träningen naturligtvis.

Och det kom ett litet släpp en vecka senare. Ett kvitto på slitet. I tisdag var det nämligen dags för ett litet Testlopp på 3000m. Ett litet kvitto på var jag står på distansen för kommande inomhus-säsong. Det vankas eventuellt start i SM och jag vill känna att jag har något där att göra. Vill för start känna att jag har mer mot 8.45 i kroppen.

Det var med stor nervositet jag såg fram emot detta test. Dock hade jag hjälp av både harar och på-hejare så den saken gjorde ju det hela lite lättare. Däremot visste jag inte vart jag stod rent form mässor samt om jag skulle kunna puscha mig på träning som jag gör på tävling. Det var dock inget att hänga läpp för. Bara att bita i det sura äpplet.

Det sura äpplet blev dock ganska söt när jag passerde 3000m relativt orörd på egen tid av 8.56.28. Endast en hundradel från mitt pers från i höstas. Eller orörd och orörd kanske man inte skall säga men jag var på benen ganska snabbt efter målgång. Det gav en känsla att när tävlings linnet åker på och man står redo för start finns det 1 eller 2 % till att ut. Det känns bra.

Har även fått möjlighet att springa ett extra 3000m innan eventuell start i SM. Det blir på IDM i Stockholm då det blir en oplanerad helg i huvudstaden. Sen blir det IDM I Göteborg, men utom tävlan. Så det blir två riktiga chanser att visa att jag har att göra på riktiga SM. Spännande.

No comments:

Post a Comment