Tuesday, June 26, 2012

Nytt tillfälligt fokus

Det har nu gått 3 veckor sedan maran och kroppen börjar så sakteliga återhämta sig. Något långsammar än vanligt dock. Kanske inte så konstigt med tanke på vädret under loppet. Lyckades bara mäkta med knappa 2 mil första veckan, 9 den andra och hela 10 senaste veckan. Som sig bör blir man aningen deprimerad efter en mara. Man måste vila och kroppen beter sig inte som vanligt. Då är det bra att ha lite nya mål att sikta in sig på och något annat att tänka på. Turligt då att semester i Norge blev en bra avkoppling och något nytt att fokusera på. Normännen har nmligen något som kallas för backar, där jag spenderar semestern är dem även extra vanliga så några snabbdistanser eller banträning blir det inte tal om men lite styrka i backintervaller och distanser blir det månaga av. Tur också att norrmännen även har något som kallas Motbackelöp. Hittade ett lokalt sådant i Seljord i närheten av Notodden där jag bor. Tänkte att det skulle ju vara en kul utmaning för en maratonlöpare. 4km och 518 höjdmeter kan väl inte vara så jobbigt. Det blev det heller inte rent kontitionsmässigt i alla fall. Dock är mina ben inte så tränade för att klättra. Sedan har vädret inte varit det bäste så det blev nästan samma förhållanden som under Stockholm Marathon. Så det blev mycket lera och slit på vägen upp, dessutom är norrmännen ganska bra på just detta tävlingsmoment. Mötte en ung duktig långskidsåkare så jag fick nöja mig med en andra plats efter att ha dragit i 3,5 av de 4km. Rehaben fortsätter nu här någon veckan till sedan är det hem till gamla svealand för att sätta fokus på 5000m om någon månad. Men jag kan verkligen tänka mig att komma tillbaka och göra om detta tävlingsmoment nästa sommar. Får bara hoppas på lite bättre väder.

Starten har gått.

Straxt efter segraren, Sindre Höyord


Glad men skitig 2:a

No comments:

Post a Comment