Sunday, April 28, 2013

Lerumsloppet: Race-report

Träningen sedan Berlin har rullat på bra med några halvtunga veckor. Återhämtningen tog max en vecka så jag har kunnat lega på med hård träning. Kroppen har således känts ganska sliten och sargad den senaste tiden. För att piffa upp träningen lite  blev det tävling i lilla charmiga Lerum en bit utanför Göteborg. Lerumsloppet som det heter arrangerades för 31a gången och är inte ett lopp att sätta PB på. En brutal backe mitt under loppet har tydligen skänkt många löpare under åren. Men nu var det inte därför jag valde att tävla. Det är även ganska skönt att inte känna pressen att behöva persa eller känna att möjligheten är god för en riktigt bra tid. Blev således ett ganska njutbart 10k lopp. Kunde fokusera på hållning och att springa avslappnat. Med tanke på alla backar har jag även tränat en del på utförslöpning. Något som gärna glöms bort i träningen och är lite av en mystisk konst för mig. Vissa löpare är tydligen kungar på detta område. Typ Buud. Men inte jag. Har väldigt svårt att slappna av. Framförallt om det blir brant utför. Men för att inte komplicera för mycket har jag inte fokuserat på farten utan bara känslan. Utför går ut på att kunna återhämta sig och samtidigt kunna springa fort.

Själva loppet var inte en komplicerad historia i sig. Motståndet var inte brutalt vad jag kunde se på förhand,  men det kan ju alltid komma något stjärnskott i sista hand och efteranmäla sig. Dock inte idag. Vad jag såg var det Sävedalens Björn Hammar som stod ut mest. Det var också han som satte upp farten i början. Det blev således 2 ganska snabba km i början där jag fokuserade på att hänga med och inte ta ut mig alltför mycket. Det var tungt i början men släppte efter hand. Redan vid 2km passeringen fick jag igång kroppen och gick upp och drog.  Märkte att de andra bakom sakta men säkert blev mer och mer avhängda. Vid 4-5k börjar sedan backen, där ser jag inte ens någon bakom mig. Allt känns lätt och kontrollerat. Vinkar till folk som är ute och hejar på oss löpare. Springer vidare och har tillslut forcerat backen. Det blir lite böljande löpning och allt mer eller mindre flyter på. Får hela tiden rapporter från ledarcyklisten om banan och vad som väntar. Det blir en del utför den sista biten mot mål och kollar först vid 8k på tiden och räknar ut att en tid runt 33 är nog rimligt kanske precis under. Försöker stå på sista biten men missar precis sub 33 trots att jag undvek att ta vinnarkransen innan målet. Det blev tillslut 33.01, en tid, men framförallt ett genomförande som jag är Supernöjd över.

Det märktes att Lerumsloppet har ett par år på nacken med en gedigen och erfaren funktionärs stab. Tycker verkligen om dessa lite mindre tävlingar där det blir lite av en familjefest av det hela. Det som vissa av oss löpare kallar brödrostlopp. De loppen som har varit med sedan det begav sig på 70- och 80-talets glada löpar-dagar. Kan personligen rekommendera loppet och kommer säkerligen försöka försvara segern nästa år.

Tummen upp vid 2k.

2 comments: